Baran Caginli

Lost and Found

5.12.2025—2.1.2026

Open Tue—Sun @ 12—18

(SEE ENGLISH BELOW)

Baran Caginlin Lost and Found -näyttelyssä pohditaan poliittista kansalaistoimintaa, jossa ihmiset varastavat ja repivät irti historiallisten monumenttien pieniä osia, kuten sormia tai käsiä. Näyttelyssä pohditaan historiallisten monumenttien tarinoita ja niihin liittyneitä sosio-poliittisia jännitteitä eri puolelta maailmaa, muun muassa Virosta, Liettuasta, Romaniasta ja Moldovasta.

Näyttelyvieraat pääsevät osallistumaan taidenäyttelyyn nauttimalla syötävistä monumenttien osasista, jotka taiteilija on toisintanut alkuperäisessä muodossaan leipämuotiksi. Galleriavieras voi itse päättää joko syövänsä fragmentit, tai säilyttävänsä reliikit sellaisenaan. Taiteilija pitää huolen, että näyttelyvieraille on tarjolla tuoretta leipää.

Baran Caginli (s.1990, Istanbul) on valmistunut kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemian kuvanveiston osastolta. Hän asuu ja työskentelee Helsingissä. Caginli käsittelee taiteellisessa praktiissaan globaaleja huolenaiheita ja vallankäyttöä monimuotoisten medioiden, kuten valokuvauksen, kuvanveiston, installaatioiden ja arkistomateriaalin keinoin. Aiheissa toistuvat kansallisten hallitusten välisten konfliktit sekä sotilas-teollisien järjestelmien, ja niiden avulla toteutettavan systemaattisen sorron ja syrjinnän ongelmallisuudet ja ristiriidat. Teosten aiheet ja niissä esitetyt ihmiskohtalot näyttäytyvät pakotetun migraation, katoamisten tai menetyksen todistajia. Caginli paljastaa taiteessaan erilaisia piilotettuja kerrostumia ja naamioita, joita hän näyttää erilaisten vihjeiden ja eleiden keinoin.

Näyttely sijaitsee Oksasenkatu 11 -gallerian alakerrassa.

Tervetuloa avajaisiin 4. joulukuuta 2025 klo 18:00 — 21:00. Yläkerrassa avautuu samaan aikaan Leik Silverstrinin Hug me like you mean it -näyttely, jossa käsitellään surua ja tunteellisia haasteita kosketettavien, halattavien ja hakattavien pehmoleluteosten kautta.

IN ENGLISH

Baran Caginli’s exhibition Lost and Found, explores the intersections of materiality and memory through a series of edible bread sculptures that trace the stories of dissected and lost monuments such as from Estonia, Lithuania, Romania, and Moldova. Using temporary materials like bread to reflect on socio-political and cultural histories, the project aims to delve into instances of civil political action involving the subversion of political posture through the theft of small parts, such as fingers or hands. During the exhibition, visitors are invited to participate in a ceremonial act by consuming these reproduced, edible fragments, choosing to eat, share, or keep them like relics.

Baran Caginli (b. Istanbul) lives and works in Helsinki and holds a Master’s degree from the Academy of Fine Arts Helsinki, Sculpture Department. His work underlines global concerns by highlighting the problematics and contradictions of power, governmental conflicts, the military-industrial complex, systematic repression, and discrimination. Subjects and people in his works are often witnesses to forced migration, disappearances, or loss. Through diverse media, including photography, sculpture, installation, and archival material, Caginli integrates layers of camouflage or concealment, re-constituting and framing them in new contexts by adding subtle messages and gestures.

The exhibition is located in the downstairs space of Gallery Oksasenkatu 11.

Welcome to the opening on 4th of December 2025 from 18:00 — 21:00. The opening party also celebrates Leik Silverstrini’s Hug me like you mean it -exhibition in which sociel grief and exclusion are processed through huggable, punchable and cuddly soft toy art.