Arts Festival @ Oksasenkatu 11 -gallery & Maunula-talo (Helsinki, Finland)
Nerojen hautajaiset (Abdication of the Geniuses) -festival FB
Nerojen hautajaiset (Abdication of the Geniuses) -festival IG
Nerojen Hautajaiset 29. - 30.10.2022
Nerojen hautajaiset 29. - 30.10.2022 on kahden päivän taidefestivaali, joka näyttää, keskustelee ja esittää näkökulmia nykytodellisuudesta ja sen tulkinnoista. Festivaali järjestetään Oksasenkatu 11 –gallerialla Töölössä ja Maunula-talolla Maunulassa. Taiteilijavetoisilla festivaaleilla katsotaan video- ja elokuvataidetta, kuunnellaan äänitaidetta ja kokeellista musiikkia, koetaan performansseja, tanssitaan ja pidetään puheita. Festivaali on pääsymaksuton.
Lauantain alku Oksasenkatu 11 -gallerialla on ikärajaton. Maunula-talolla lauantaina tapahtuma on alkoholianniskelusta johtuen kielletty alle 18 vuotiailta. Sunnuntain koko päivä on ikärajaton, joista poikkeuksena Karuselli-elokuva ja Videonäytös I: Identity, jotka ovat k-16.
HUOM! Oksasenkatu 11 -gallerialla on rajoitettu määrä tilaa festivaalivieraille. Rekisteröidy Oksasenkatu 11 -gallerian esityksiin nimen mukaan etukäteen osoitteessa galleria.oksasenkatu11@gmail.com. (Osikoksi “Nerojen hautajaiset” ja viestiksi esim. "Merihevoset, Milla Meikäläinen”, jos haluaa nähdä kaikki OK11:n ohjelmassa niin voi ilmoittautua “Kaikki esitykset”) Ei-rekisteröityneet festivaalivieraatt päästetään esityksiin mikäli esityksen alussa riittää tilaa. Maunula-talon ohjelmisto ei vaadi rekisteröitymistä.
Festivaalilla noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Ei rasismia, seksismiä, transfobiaa, kehohuomauttelua, turhaa sukupuolettamista eikä ableismia. Kunnioita erilaisuutta. Älä kiusaa, kosketa toista ilman lupaa, älä tietoisesti provosoi toista ja vältä yksinkertaistuksia ja toiseuttamista. Aulan perällä on myös hiljainen huone, johon voi mennä tarvittaessa lataamaan henkisiä akkuja. Nähdään festareilla!
Jarkko Räsäsen Tuntematon tekijänoikeus (2020) pyörii festivaalin aikana Maunula-talon takahuoneessa. Teos on taiteellinen ja parodinen dekostruktio Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas -elokuvasta. Loopin alkaessa kuullaan myös Kari Yli-Annalan ja Jarkko Räsäsen alustus. Luuppi alkaa lauantaina klo 15 ja sunnuntaina klo 12.
Nerojen hautajaiset -näyttely “Abdication” (18.10. - 8.10.2022) on myös pystyssä Maunula-talon aulassa, jossa nähdään kuvataidetta taiteilijoilta Rag Elnyg, Mikko Laaksonen, Pilvari Pirtola, Emma Thomas ja Illusia Juvani. Yläkerrassa voi katsella luuppia, jossa nähdään Martta Tuomaalan Sepideh Rahaan kanssa yhteistyössä tehty lyhytelokuva Paineessa (2019) sekä Marja Viitahuhtan Lamara bennidal shamra - Women are fierce in resistance (2019) -musiikkivideo .
Nerojen hautajaiset -festivaalia on tukenut Oscar Öfluns Stiftelse (Oscar Öflundin säätiö) ja Helsingin kaupunki sekä kuratointityössä Taiteen edistämiskeskus. Oksasenkatu 11 -galleriaa tukee Suomen kulttuurirahasto.
Abdication of the Geniuses 29. - 30.10.2022
Abdication of the Geniuses 29. - 30.10.2022 is a Multidisiplinary Art Festival which is held at Oksasenkatu 11 -gallery (Apollonkatu 23 b 53, 00100) and Maunula-talo culture center (Metsäpurontie 4, 00640) in Helsinki. The two-day festival shows, exhibits, envisions and converses interpretations of contemporary life. The artist-run festival exhibits performances and dance, video art and film, sound art and experimental music. The festival is free of charge.
Oksasenkatu 11 program is rated for all ages. Saturday 29th at Maunula-talo is rated 18 because of the alcohol sale. Sunday is rated free for all ages.
NOTE: Oksasenkatu 11 -gallery has a limited space for guests. Please register with your name and the name of the performance beforehand at galleria.oksasenkatu11@gmail.com. (Headline; “Abdication of the Geniuses” and the message, for example “Jenny Doe, Metafloora”, or if you wish to see all the performances at Oksasenkatu 11, type in “All performances” ) Non-registered guests will only get in if there’s room left. Maunula-talo program doesn’t require registering.
The festival is a safer space. This means no racism, sexism, transphobia, commenting of bodies, unnecessary gendering or ableism. This means respecting the plurality of individuals and avoiding all kinds of othering and bullying. There is also a silent room in the back for people to take a breath when needed.
Jarkko Räsänen's Tuntematon tekijänoikeus (2020) is playing on a loop at the backroom of Maunula-talo. The art work is an artistic parodical deconstruction of Aku Louhimies's Unknown Soldier, a Finnish war film. There is also a silent room in the backroom of the Maunula-talo lobby for people to take a breath if needed. The experimental film has an introduction by Kari Yli-Annala and artist Jarkko Räsänen in the beginning of the loop. The loop starts at 15:00 on Saturday and 12:00 on Sunday.
Abdication of the Geniuses “Abdication” -exhibition (18.10 - 8.10.2022) is also exhibiting at the Maunula-talo downstairs with works from visual arts from artists Rag Elnyg, Mikko Laaksonen, Pilvari Pirtola, Emma Thomas and Illusia Juvani. You can watch Martta Tuomaala’s Paineessa / Under Pressure (2019) and Marja Viitahuhta’s Lamara bennidal shamra - women are fierce in resistance (2019).
Abdication of the Geniuses -festival is supported by Oscar Öflunds Stiftelse (Oscar Öflund Foundation) and City of Helsinki. Arts Promotion Center Finland has funded the curatorial work. Oksasenkatu 11 -gallery is supported by Finnish Cultural Foundation.
AIKATAULU / TIMETABLE
FESTIVAALI ON ILMAINEN / THE FESTIVAL HAS NO ATTENDANCE FEE
Lauantai / Saturday (PART 1.) 29.10.2022 @ 11.30 - 14.30
Oksasenkatu 11 -gallery / galleria, Apollonkatu 23 b 53, 00100 Helsinki
11:30 Ovet auki / doors open
11:50 Oksasenkatu 11 -puhe / Oksasenkatu 11 -speech
12:00 Varjo-Riitta (ääni- ja performanssitaide / sound- and performance art)
12:45 Merihevoset (video- ja tanssiteos / video- and dance performance)
13:30 Metafloora PERUTTU, paikkaamassa: Jukka Nevalainen: Kosmiset Säkeet (performanssi- ja sanataide / performance and poetry)
14:30 Oksasenkatu 11 -ohjelma loppuu ja jatkuu Maunula-talolla klo 15:00. Matkaan julkisilla kulkuvälineillä Oksasenkatu 11 -gallerialta Maunula-talolla menee noin 40 minuuttia. //// The festival continues to Maunula-talo at 15:00. It takes about half an hour to travel by trams and buses. The destination in reittiopas.fi is Maunula-talo.
Lauantai / Saturday 29.10.2022 (PART 2.) @15:00 - 00:00
Maunula-talo, Metsäpurontie 4, 00640 Helsinki
15:00 Levymusiikkia ja ilmaista vegaaniruokaa, kokkina Aydin Saiyar / Music and free vegetarian food by Aydin Saiyar
15.50 Maunula-talon avajaispuhe / Maunula-talo opening speech
16:00 Rag Elnyg: KittyboY - Vittu, it also sucks to be a man. Why no-one told me? (performanssitaide / performance art)
17:00 Ali Akbar Mehta: Narrating WAR (performanssitaide / performance art) (in English)
18:00 Hannes Renvall (ääni- ja performanssitaide / sound- and performance art)
18:30 J Koho (äänitaide / sound art)
19:00 VIDEONÄYTÖS / VIDEO SCREENING I: QUEER / FEMINIST (Illusia Juvani, Hinni Huttunen, Martta Tuomaala with Sepideh Rahaa, HEMULOORDI x Rag Elnyg x Ilai Lehto) (English subtitles)
20:00 grey park (elektronika-musiikki ja videotaide / electronica & video art)
21:00 Pimeät Merliinit (kokeellinen vokaali- ja syntetisaattorimusiikki / experimental vocal- and synthesizer music) (in Finnish)
22:00 Kokeellisen Elektroniikan Seura feat. Maija Kivi & Meri Hietala (ääni- ja performanssitaide / sound and performance art)
23:00 Baila et Bordello: Always TBA (Jenna Jauhiainen x Mari Saraheimo x Pink-187) (happening with rave music)
00:00 PÄIVÄ 1. LOPPUU / END OF DAY 1.
Sunnuntai / Sunday 30.10.2022 (PART 3) @ 12:00 - 20:00
Maunula-talo, Metsäpurontie 4, 00640 Helsinki
12:30 Kona kertoo hauskoja vitsejä + DJ / Kona tells funny jokes (in Finnish) + DJ
12:55 Sunnuntain puhe / Sunday speech
13:00 Mikko Laaksonen: Karuselli (2015) -film (Kielletty alle 16v / rated 16 yrs) (indie-dokufiktioelokuva / indie-docufiction feature film) Kesto / duration 55 min (English subtitles)
14:00 Kasperi Laine (spoken word- ja äänitaide / spoken word- and sound art) (in Finnish)
15:00 Kanadan Dingo (kokeellinen syntetisaattori- ja drone punk / experimental synth drone punk)
16:00 VIDEONÄYTÖS / VIDEO SCREENING II: IDENTITY (Joonas Jokiranta, Azar Saiyar, Marja Viitahuhta, HYPERREAALIYAH) (English subtitles)
17:00 Puurunen, Pöysti & Eteläpää “Dead Poets” (improvisoitu musiikki ja visuaalit 3D-laseilla / improvised music with with 3D-glasses visuals)
18:00 Asta Hyvärinen & Iida-Vilhelmiina Sinivalo: Konetiloja / Machine Moods (elekroakustinen musiikki / electroacoustic music)
19:00 Speech Karaoke (osallistava taide / participatory art) (hosted in English, with speeches in over 15 different languages)
20:00 FESTIVAALI LOPPUU / THE FESTIVAL ENDS
PAINA TÄSTÄ OHJELMISTOON / CLICK HERE FOR PROGRAM DESCRIPTIONS:
—> PART 1. LAUANTAI / SATURDAY 29.10.2022 11.30 - 14.30 @ OKSASENKATU 11 <—
—> PART 2. LAUANTAI / SATURDAY 29.10.2022 15.00 - 00.00 @ MAUNULA-TALO <—
—> PART 3. SUNNUNTAI / SUNDAY 30.10.2022 12.30 - 20.00 @ MAUNULA-TALO <—
Esteellisyystiedot
Oksasenkatu 11 -galleria (Apollonkatu 23 b 53, 00100) on valitettavasti esteellinen. Sisäänkäynnillä on 3 cm korkea kynnys, jota seuraa neljä luiskatonta porrasta. Oven leveys on 85 cm. Alakerran tilaan on kuljettava jyrkkiä portaita pitkin.
Maunula-talo (Metsäpurontie 4, 00640) on esteetön. Maunula-talon pääsisäänkäynnin automaattiovi varmistaa esteettömän sisäänpääsyn pyörätuolia ja muita apuvälineitä käyttäville. Kattotasanteen pysäköintialueella on neljä liikuntaesteisille osoitettua parkkipaikkaa. Maunula-talon yleisölle tarkoitetuissa tiloissa voi liikkua vapaasti pyörätuolilla tai muuta apuvälinettä käyttäen. Liikuntarajoitteisten WC-tilat löytyvät talon 2. ja 3. kerroksesta. Eri kerroksiin pääsee esteettömällä hissillä tai portaita pitkin. Keikkatilana toimivassa Metsäpurosalissa on käytössä induktiosilmukka ja varmistin. Opas- ja avustajakoirat ovat tervetulleita taloon.
Nerojen hautajaiset -festivaalia tukee Oscar Öfluns Stiftelse (Oscar Öflundin säätiö) ja Helsingin kaupunki sekä kuratointityössä Taiteen edistämiskeskus. Oksasenkatu 11 -galleriaa tukee Suomen kulttuurirahasto.
Accessibility information
Oksasenkatu 11 -gallery is unfortunately inaccessible for wheelchairs. There’s a 3 centimeter threshold at the door which is followed by four stairs. The door’s width is 85 centimeters. The only way to enter the downstair space is through a narrow and steep staircase. We are working to fix this for the better. Maunula-talo is accessible. The main door is automatic and provides access for wheelchairs or other utilities. The roof platform parking slots has four spots for physically challenged. The Maunula-talo venue Metsäpurosali has an induction loop with a safety. Guide and hearing dogs are welcomed.
KAIKKI OHJELMATIEDOT / FULL PROGRAM DESCRIPTION
PÄIVÄ 1. / DAY 1.
Lauantai / Saturday 29.10.2022 - PART 1.
(11:30 - 14:30)
Oksasenkatu 11 -gallery / galleria, Apollonkatu 23 b 53, 00100 Helsinki
Mika Waltarin puistossa, Ravintola Eliten vieressä. Valitettavasti esteellinen pyörätuoleille. / Mika Waltari park, besides Elite Restaurant. Unfortunately inaccessible for wheelchairs.
HUOM: Oksasenkatu 11 -gallerialla on rajoitettu määrä tilaa festivaalivieraille. Rekisteröidy Oksasenkatu 11 -gallerian esityksiin nimen mukaan etukäteen osoitteessa galleria.oksasenkatu11@gmail.com. (Otsikoksi Nerojen hautajaiset ja tekstiin esim. "Merihevoset, Milla Meikäläinen” tai “kaikki esitykset”) Ei-rekisteröityneet festivaalivieraatt päästetään esityksiin mikäli esityksen alussa riittää tilaa. Maunula-talon ohjelmisto ei vaadi rekisteröitymistä.
IN ENGLISH
NOTE: Oksasenkatu 11 -gallery has a limited space for guests. Please register with your name and the name of the performance beforehand at galleria.oksasenkatu11@gmail.com. (Topic: Abdication of the Geniuses, and for example, “Jenny Doe, Metafloora” or “all shows” if you wish to watch the whole OK11-program). Non-registered guests will only get in if there’s room left. Maunula-talo program doesn’t require registering.
12:00 Varjo-Riitta
Kesto / duration 30 min
Varjo-Riitta pitää monipuolista vokaali-ilmaisua, noisea ja spoken wordiä yhdisteleviä konserttiesityksiä, joissa hän ottaa haltuunsa nolouden voiman ja kääntää sen ääneksi ja lihaksi, kainalot hikisinä. Varjo-Riitan performatiivinen luuppereita ja ihmisääntä yhdistelevä esitys nähtiin aiemmin tänä vuonna myös Kontula Electronic -festivaaleilla.
IN ENGLISH:
Varjo-Riitta’s (freely translated “Shadow-Riitta”) performance involves vocal expression, spoken word and noise. She possesses the power of awkwardness, which she turns into sound and flesh, with sweaty armpits. Varjo-Riitta’s performative show involves loopers and human voice. Varjo-Riitta’s performance was also seen earlier this year at Kontula Electronic music festival in Helsinki.
12:45 Merihevoset (Seahorses)
Kesto / duration: 20 min
Merihevoset kuvaa merihevosten tanssia muinaisina aikoina mytologisessa maassa. Myöhemmin kaukana tulevaisuudessa merihevoset heräävät fossiilisista ruumiistaan ja saavuttavat metamorfoosin kautta Rambon kaltaisia voimia.
Merihevoset (2022) kuuluu ”Tähtien alla” uuden ajan tanssivideosarjaan, joka kuvataan eri vuodenaikoina luonnossa ja luonnon henkien kanssa. Videot toteuttavat parivaljakko koreografi- tanssija Laura Pietiläinen ja kuvataiteilija Sara Pathirane sekä heitä inspiroiva vaihtuva joukko muotisuunnittelijoita, muusikoita ja esiintyjiä. Video laajenee festivaaleilla tanssiesitykseksi.
Koreografia & tanssi: Laura – The Light of All (Laura Pietiläinen), Kuvaus & jälkikäsittely: Sara Pathirane, Tanssi & yhdessä luominen: Salla Oinas & Heidi Wennerstrand, Asut: Salla Oinas, Musiikki: Kaino Kim Vieno – morethan, Korut: Sielunkuu Tiina Pitkänen
IN ENGLISH
Seahorses (Merihevoset, 2022) depicts a dance of seahorses being born in ancient times, in a mythological land. Later far-away in the future the seahorses wake up from their fossil bodies, and through metamorphosis achieve Rambo-like powers.
Seahorses is a part of “Tähtien alla”, (freely translated: Under the Stars) a new era dance video series which is shot during different seasons in nature, and with the spirits of nature. The videos are made by choreographer-dancer Laura Pietiläinen and visual artist Sara Pathirane with the help of a varying inspiring group of fashion designers, musicians and performers. The video will expand to a live dance performance at the festival.
Choreography & dance: Laura – The Light of All (Laura Pietiläinen), Cinematography & post-production: Sara Pathirane, Dance & creating together: Salla Oinas & Heidi Wennerstrand, Costumes: Salla Oinas, Music: Kaino Kim Vieno – morethan, Jewelry: Sielunkuu Tiina Pitkänen
13:30 Jukka Nevalainen: Kosmiset Säkeet
(Metafloora PERUTTU sairastapauksen takia / Metafloora cancelled due to illness)
Kesto / duration: 30 min
"Olen tähtitieteilijä. Päivisin. Öisin sukkuloin meedion lailla tieteen ja taiteen maailmojen välillä. Tuon sinulle kosmisia viestejä tieteen ja avaruuden rajan takaa.
IN ENGLISH
"I am an astronomer. On daytime. At night I shuttle between the worlds of the science and the art as a psychic. I will bring you cosmic messages from beyond the border of the science and the space."
14:30 Oksasenkatu 11 -gallerian osuus päättyy ja festivaali jatkaa pikaisesti Maunula-talolla! / Oksasenkatu 11 -gallery program ends and the festival continues shortly at Maunula-talo!
Lauantai / Saturday 29.10.2022 - PART 2.
(15:00 - 00:00)
Tapahtumapaikka / Location: Maunula-talo, Metsäpurontie 4, 00640 Helsinki
Esteetön pyörätuoleille, induktiosilmukka, avustaja- ja kuulokoirille / Accessible for wheelchairs, induction loop, guide and hearing dogs welcomed
15:00 Levymusiikkia ja ilmaista vegaaniruokaa, festivaalikokkina Aydin Saiyar / Music and free vegetarian food by our official festival chef Aydin Saiyar
Deejii soittaa tervetuliasmusiikkia kun festivaalin virallinen suurtalouskokki Aydin Saiyar tarjoilee ilmaista vegaanista ruokaa festivaaliyleisölle. Ruokaa jaetaan niin kauan kun sitä riittää!
IN ENGLISH
Official festival chef Aydin Saiyar conjurers a free (and magical) vegetarian dish for our guests! Food will be served until it lasts. Accompanied by DJ music.
15.50 Maunula-talon avajaispuhe / Maunula-talo opening speech
16:00 Rag Elnyg: “KittyboY — Vittu... It also sucks to be a man. Why no-one told me?”
Kesto / duration 30 min
Elnygin performanssi käsittelee sukupuolta transnäkulmasta. Young Baltic Artist of the Year -palkinnon vuonna 2019 saanut Rag Elnyg on laaja-alainen media-, kuva- ja performanssitaiteilija, joka tekee fyysisiä ja kehollisia ja ääntä sisältäviä esityksiä. Rag Elnyg kertoo omin sanoin performanssista (teksti englanniksi alempana).
IN ENGLISH
Rag Elnyg is a multidisciplinary media-, visual and performance artist based in Helsinki. Elnyg won the Young Baltic Artist of the Year award in 2019. He is known from his physical and corporeal performances involving sound. The performance focuses on gender from a trans perspective. Elnyg elaborates with a text about his performance at the festival:
“If you are a man, you are expected to do some things. If you are a woman, others. If you are born one way, you may proceed as such. Ole hyvää. Kiitos. Nakemiin. HallintOttelu. But if you are a girl, you can be an asshole on the football pitch, it is going to be ok. If you are a man, then, you are a jerk. However, it may be because people don't take women seriously when they get angry. Or don't give them as much space to be and speak.
There is good and bad everywhere but she ruined my good mood and I never thought I would think one day as a man playing football ”you are not the only one here with ovaries you, asshole.” But I can't say that today. It is not what people want to hear because now, I only can talk about how harder it is to be a woman. Maybe it is why it seems more FTM than MTF detransition. Transladies, they know the shit they sign for. Transmen, they just think everything will be easy for them as long as they pass because it is what is said. Some of what is promised happen. I don't get wolf whistled at anymore. But not all your problems miraculously disappear because you look like a man.
People see me as a threat when I mean no harm, I don't get help or rides the way I used to and people are more violent now when they address me. There is no need to be nice with men. They are all jerks, aren't they? You can say goodbye to the solidarity you used to have for average men live through competition when women tend to team. The “Us” women against “them” patriarchic assholes. Now you are one of them. Also, most Wicca, white magic sisterhoods or witches' circle would close you their doors.
The first time I realised it was when my ex-roomate was going there. To know I could never ever ever go broke my heart. I remember I stayed there crying all I could. I will never be allowed because I am not a woman. I thought at first it was unfair but in the end, I can't blame women for wanting men-free space. We've been committing unpunished atrocities to them for millennia and some are still going. How could I ever blame them for hating us? It just makes me sad for even without a penis and against what most could think as I am transgender, I can't help being a man. I didn't choose it. Transition might be a choice, Being transgender isn't.
Funnily enough, Trans women are also sometimes forbidden in those circles based on their genitalia at birth or "impostor" background. I always wondered if those circles would take me then. I might have a beard, I still do have ovaries and a vagina. Vittu Voimala, well, till I can get a penis, I still somehow fit. But no. I don't. Even if, I will carry Two X chromosomes forever. If you are born one way but feel the other, there are things expected from you beyond the usually expected from each of both mainstream genders.
If you are a man born female, you can't like makeup or bubble baths anymore. You have to like scratching your balls in front of sports on TV with a can of ale. And cut your hair. If you are a trans lady, you have to wear your hair long and be over feminine to be taken seriously as a woman on a daily basis. However then, some in queer / feminist circles might still be angry and push you the opposite way towards non-binariness. They might discriminate against you for displaying a “fake and degradating image of womanhood” when all you do is trying to cope with your dysphoria. Unlike most trans males my problem with dance never has been to “have to wear the girl outfit”. When I took ballet classes around age 5, I really really really wanted to wear a leotard. In case you too, and you are applying for transmasculine gender reassignment as well, don't tell that to the doctors. Please, just lie.”
17:00 Ali Akbar Mehta: “Narrating WAR”
Kesto / duration 40 min
Kieli / language: English
Narrating WAR kutsuu katsojaa pohtimaan ‘tiedostetun’ ja ‘tiedostomattoman’ suhdetta ihmiskunnan jaetussa historiassa. Performatiivisessa lausunnassa luetellaan kattava lista sotia, taisteluita, ryöstöjä, piirityksiä, kapinoita, vallankumouksia ja pommituksia 3000 vuotta ennen ajanlaskun alkua ja päättyen nykypäivään. Ihmisolennot näyttäytyvät jatkuvana väkivaltan ja konfliktin historiana. Esitys on englanninkielinen.
Ali Akbar Mehta (b.1983, Mumbai) on transmedian kanssa työskentelevä taiteilija, kuraattori, tutkija ja kirjoittaja. Mehtan tutkimuspohjaisesti rakentuva taiteellinen praktiikka tuottaa immersiivisiä ja interaktiivisia arkistoja, joissa hän kartoittaa tietoa moninäkökulmaisesti väkivallasta, konfliktista ja traumasta. Tutkimalla konfliktialueita sekä hallitsevien voimarakenteiden narratiiveja Mehta tuo esiin unohdettuja kehoja, hävinneitä verkostoja, kadotettua dataa ja huomioimatta jätettyjä ympäristöjä. Voiko taiteellinen mielikuvitus vaikuttaa politiikan, väkivalllan ja oikeudemukaisuuden käsityksiin?
IN ENGLISH
Narrating WAR is an invitation to imagine a relationship between the ‘known’ and the ‘unknown’ of our collective human history. It is a performance reading of a comprehensive list of all ‘wars, battles, sacks, sieges, revolts, revolutions, bombings and insurgencies – from 3000 BC to the present’ that provides a comprehensive tableau of a history of human beings as a continuous history of violence and conflict
Ali Akbar Mehta (b.1983, Mumbai) is a Transmedia artist, curator, researcher, and writer. His research-based practice is to create immersive, interactive archival projects that map knowledges through a multifocal lens of violence, conflict, and trauma. By examining narratives drawn from zones of conflict and dominant power structures, his works foreground overlooked bodies, data, networks, and ecologies – asking, how can artistic imagination affect politics of power, violence and justice?
18:00 Hannes Renvall
Kesto / duration 20 min
Suht säpäkkää villasukka witch noisua. Erään hahmon jorinoita ja äänitaidetta kollaasimaisesti yhdistelevä performatiivinen teos. Hannes Renvall on monitaiteilija ja elokuvataiteen maisteri.
IN ENGLISH
A bit Dark, sweet-but antismooth witch noisey. A performative show with the ramblings of a particular individual laced with a collage of sound art. Hannes Renvall is a multidisciplinary artist and holds a Master of Arts degree in Film.
18:30 J Koho
Kesto / duration 20 min
J Kohon laaja-alainen työskentely äänen parissa käsittää niin ääni-installaatiota, radioteoksia, live-esiintymisiä, äänitteitä kuin tapahtumien ja kuuntelukävelyjen sekä -karttojen suunnittelua ja toteuttamista. Viimeaikoina hänen kiinnostuksensa on suuntautunut yhä enenevissä määrin kuuntelun käytäntöihin ja teorioihin.
Maunula-talolla Koholta kuullaan esitys, jossa elektroniset ja akustiset äänet yhdistyvät kenttä-äänityksiin muodostaen moniulotteisia toisiinsa nivoutuvia ja toisiaan sivuavia sekä silitteleviä silmukoita.
https://vuosi.bandcamp.com/
IN ENGLISH
J Koho's wide-ranging work with sound includes sound installations, radio works, live performances, recordings as well as planning events and implementing sound walks and maps. Lately, Koho's interest has increasingly focused on the practices and theories of listening.
At the Maunula-talo, Koho presents a work in which electronic and acoustic sounds are combined with field recordings, which form multidimensional sound loops that overlap and caress each other.
https://vuosi.bandcamp.com/
19:00 VIDEONÄYTÖS I/ FILM SCREENING I: “QUEER/FEMINISM”
Kokonaiskesto / overall duration 46:29 min
Illusia Juvani: Abdication (2019)
Video essee / Video essay, HD Video, 16:9, Times new roman.
Kesto / duration:10 min 16 sec
Kieli / Language: English (The video has no sound)
Illusia Juvani (s.1988 Ylitornio) on muunsukupuolinen lihavuus-, trans- ja queer-artivisti, kotoisin Ylitorniolta. Tampereen kaupungin ja taidemuseon Vuoden nuori taiteilija 2018. Lapsena hänen idolinsa oli Pienen merenneidon Ursula. Tällä hetkellä asuu ja työskentelee Karkkilassa.
IN ENGLISH
Illusia Juvani (s. 1988 Ylitornio, Finland) is a non-binary fat-, trans- and queer-artivist born in Ylitornio, Finland. Juvani was given the Young Artist of the Year award by the Tampere City and Art Museum in 2018. As a child their idol was Ursula from Little Mermaid. Juvani lives and works at Karkkila.
Hinni Huttunen: Alive (but at what cost) (2021) & Small Body Magic (2018)
Alive (but at what cost) -teos on lyhyt kauhuelokuva, joka kertoo toipilaisuudesta. Videossa ei ole ääntä.
Kesto 15 sekuntia
Small Body Magic -teos on lyhytelokuva, joka kertoo taikuudesta. Videossa ei ole ääntä.
Kesto 16 sekuntia
Hinni Huttunen (s. 1990, Pieksämäki) on kuvataiteilija, joka työskentelee videon ja valokuvan keinoin. Huttunen suhtautuu taiteessaan intohimoisesti muotokuviin, romantiikkaan ja loputtoman nolouden ihanuuteen. Huttunen valmistunut kuvataiteen maisteriksi vuonna 2018 Kungl. Konsthögskolanista, Tukholmasta.
IN ENGLISH
Alive (but at what cost) is a short horror movie about convalesce. The video has no sound.
Duration: 15 seconds
Small Body Magic is a short film about magic. The video has no sound.
Duration: 16 seconds
Hinni Huttunen (born 1990, Pieksämäki) is a visual artist who works with video and photography. Huttunen has an artistic passion for portraits. romance, and the everlasting loveliness of awkwardness. Huttunen graduated in 2018 as Master of Arts from Kungl. Konsthögskolan, Stockholm.
Martta Tuomaala: Paineessa / Under Pressure (2019)
Kesto / duration: 20:05 minutes
Kieli / language: English and Finnish (with English subtitles)
Teos tehty yhteistyössä taiteilija Sepideh Rahaan kanssa.
Mitä feminismi pitää sisällään tänä päivänä? Paineessa käsittelee intersektionaalisuutta, etuoikeuksien monimutkaisuutta ja valtasuhteita. Teoksessa tilastolliset faktat sukupuolittuneesta väkivallasta Suomessa yhdistyvät metaforiseen ja tositapahtumiin pohjautuvaan fiktiiviseen kerrontaan.
Martta Tuomaala (s. 1983, Lieto) on laaja-alainen, Helsingissä työskentelevä taiteilija, joka valmistui taiteen maisteriksi Aalto-yliopiston kuvataiteen koulutusohjelmasta vuonna 2014. Tuomaala on keskittynyt liikkuvan kuvan eri muotoihin, mutta yhteisölliset ja osallistavat piirteet sekä taisteleva tutkimus ovat myös läsnä hänen taiteellisessa työskentelyssään. Tuomaalan teoksissa toistuvat yksilöiden ja yhteisöjen kamppailut sekä työelämän murrosta ja vallan väärinkäyttöä käsittelevät teemat. Tuomaala on työskennellyt erilaisissa matalapalkka-alojen tehtävissä vuosien ajan ja nämä kokemukset ovat vaikuttaneet hänen teostensa aiheisiin, joissa korostuvat erityisesti työntekijöiden oikeudet. Tuomaala on AV-Arkin johtokunnan jäsen sekä elokuva- ja mediataiteen tuotantotalo Kenno Filmin perustajajäseniä.
IN ENGLISH
Artwork made in collaboration with artist Sepideh Rahaa.
What does it take to be a feminist today? Under Pressure deals with intersectionality and the complexity of privileges and power relations. In the artwork, statistical facts about discrimination against women in Finland are intertwined with metaphorical and fictional storytelling based on real life situations.
Martta Tuomaala (MA, b. 1983) is a multidisciplinary artist based in Helsinki. Tuomaala focuses on various forms of film, video and installation. Her artistic practice involves elements of socially engaged art and militant research. Common themes in her artworks include workers’ everyday life, the struggles of individuals and communities, and abuse of power. Tuomaala is currently a board member in AV-Arkki (the Distribution Centre for Finnish Media Art). Tuomaala is a co-founder of Kenno Filmi co-op, a production house for film & media art.
HEMULOORDI x Rag Elnyg x Ilai Lehto: Superhero Academy (2022)
Kesto / duration: 15:26 min
Superhero Academy on HEMULOORDIN, Rag Elnygin ja Ilai Lehdon yhteistyönä tekemä videoteos, joka oli osa heidän 2022 Titanik galleriassa esillä ollutta taidenäyttelyä Miehetär.
Kenen tytär on Miehetär? Kenen poika on Päivi Kolme supervoimaa yhtyy, mieheyksiä puetaan ja riisutaan – ja kontenttia syntyy!
Yhteinen videoteos oli näyttelyn tietynlainen keskipiste tai kokoava voima. Ragnarilla on supersankarimainen alter ego - Cheetah Man, joka perustuu hänen kokemaansa yhteyteen gepardeihin. Hän ja HEMULOORDI halusivat alkaa rakentamaan teosta tämän hahmon ympärille sekä Ragin idealle Superhero Academystä, johon Cheetahman pyrkisi. Superhero Academy on eräänlainen maskuliinisuuden raati, missä tosi tv-tyyliin kilpaillaan mieheydessä onnistumisessa. Supersankarius kytkeytyy valmiissa videoteoksessa miehisen performanssin parodiaksi, mutta teoksen lopussa raadin suosikkivalinnaksi nouseekin yllättäen "näkymätön mies" - eli mies, joka on riisuttu kaikista näkyvistä maskuliinisuuden piirteistä ja tunnusmerkeistä.
Halusimme lopulta kaikki esiintyä hakijoina supersankari akatemiaan ja jokainen toi kuvaustilanteeseen rekvisiittansa ja hahmonsa. Kuvaustilanne oli hyvin improvisoitu tapahtuma, jossa toisten ideoihin ja impulseihin tartuttiin.
Videolla esiintyvät "sixpackit" eli kaljaboxien ja kalsareiden yhdistelmät, ovat osa Ilai Lehdon vanhaa teossarjaa. Videolla Lehto sukeltaa myös nyljetyistä teddykarhuista kokoon kursimaansa ja puettavaan veistokseensa "Talja", joka nähdään videossa verokarhun päällä. Lehto työsti myös sixpack-veistoksistaan ja Cheetahmanin hahmosta digitaaliset pikseligrafiikka versiot, jotka nähdään valmiilla videolla. HEMULOORDI hioi videon valmiiseen muotoonsa leikkaamalla ja animoimalla siitä kokonaisuuden, johon hän koosti myös ääniraidan. HEMULOORDI kuroi materiaalin yhteen animoimalla Superhero Academylle tuomarit joiden dubbaajana hän myös toimii.
IN ENGLISH
Superhero Academy is HEMULOORDI’s, Rag Elnyg’s and Ilai Lehto’s collaborative video art work which was a part of their Miehetär exhibition at Titanik -gallery in 2022.
Superhero Academy was the exhibitions center piece or a constitutional force. Ragnar has a superhero-like alter ego - Cheetah Man which is based on his felt connection with cheetahs. Elnyh and HEMULOORDI wanted to build an art work on this particular character with Rag’s idea of a Superhero Academy where Cheetah Man would be applying. Superhero Academy is something like a jury for masculinity where, like in reality-TV, people are competing in a successful performance of manhood. Superherodom is connected to a parody of masculine performance in the artt work but surprisingly “the invisible man” becomes the favourite pick of the jury, a man who has been stripped off all visible signs and signifiers of masculinity.
In the end, we all wanted act as applicants for the Superhero Academy, and eveybody brough their own characters, costumes and props to the shooting which was mostly improvised and reactive to impulses and ideas of the partakers.The "sixpacks, the merging of cardboard beer boxes and underpants were taken from an older Ilai Lehto’s art series. In the video Lehto dives into his sculpture “Talja” (Hide) which is made from skinned teddy bears and seen in the costume of tax bear. Lehto also worked on their sixpack-sculptures and Cheetah Man’s digital pixel version seen on the video.
HEMULOORDI polished the video to it’s ready form by editing and animating the whole session to it’s totality with an audio track.HEMULOORDI also animated the Superhero Academy jury and dubbed the lines for them.
20:00 grey park
Kesto / duration 40 min
Vuonna 1994 perustettu grey park on kokeellinen elektroniikka- ja videotaide -projekti, jonka tämänhetkisessä kokoonpanossa esiintyy Tommi, H ja Nosfe.
“vähän niinku että kasvojen vasemmalla ja oikeella puoliskolla harvemmin on mitään tekemistä toistensa kanssa.. mitä ne muka tekis? pelais pingistä?"
Lisätietoja yhtyeestä: http://www.lowfidelity.org/~nosfe/grey_park/index2.html
IN ENGLISH
grey park (founded 1994) is an experimental electronica and video art project. The current members includes Tommi, H and Nosfe.
“the left and the right side of the face have rarely anything to do with each other.. what would they do? play ping pong?”
Additional information about the band: http://www.lowfidelity.org/~nosfe/grey_park/index2.html
21:00 Pimeät Merliinit
Kesto / duration 40 min
Pimeät Merliinit soittavat kokeellista laulu- ja hardware-syntetisaattorimusiikkia.
“Pimeät Merliinit bailaavat tänä yönä sinunkin kylpyhuoneessasi.
Pimeät Merliinit soittavat syntetisaattoreita ja rumpukoneita henkisissä risteyskohdissa.
Pimeät Merliinit loihtivat esiin yhteiskunnan demoniset kasvot.”
IN ENGLISH
Pimeät Merliinit band (“The Dark Merliins") plays experimental music with hardware synthesizers and vocals.
“The Dark Merliins are partying tonight in your bathroom.
The Dark Merliins play synthesizers and drum machines at spiritual crossroads.
The Dark Merliins conjures up the demonic face of society.”
22:00 Kokeellisen elektroniikan seura (KOELSE) feat. Meri Hietala & Maija Kivi
Kesto / duration 40 min
Kokeellisen elektroniikan seura (KOELSE) rakastaa elektroniikkaromua ja rakentaa siitä soittimia, joilla soittaa tulevaisuuden tanssi ja/tai rituaalimusiikkia. Keikkojen lisäksi KOELSE rakentaa installaatioita ja opettaa rakentamaan soittimia. KOELSEn projekteja on nähty ja kuultu eri puolilla Eurooppaa museoissa ja gallerioissa, mutta myös joutomailla ja squatteilla vuodesta 2002 lähtien. Festivaaleilla KOELSEn kanssa esiintyy performanssitaiteilijat Meri Hietala ja Maija Kivi.
Meri Hietala is an multimedia artist currently based in Kouvola, Finland. She creates performances, site specific installations, happenings and sound art. Her artistic work can be also categorized as environmental and participatory art, she often collaborates in multimedia projects, sharing her sound and body based practice. Hietala has exhibited in solo and group shows and created public installations, sound art and performance art actions in Europe and Australia since 2007.
Maija Kivi: “As a visual artist I like to combine different materials and techniques to fuel the creative process. Drawing and painting are the backbone of my work, the place where my stories and characters come from. The alluring glittery pop aesthetics are reminiscent of the nostalgic world of childhood that distorts like a mirage in the looking glass when you try to reach it. My characters have escaped into a dreamland of fantasy, forever writhing in agony and ecstasy of innocence lost, absolutely alive.”
IN ENGLISH
Association of experimental electronics (KOELSE) is a group of experimental electronics enthusiasts. They gather old consumer-electronics and transform it into sound producing devices. With these devices they play concerts, build installations out of them and teach how to build similar things. KOELSE’s projects have been seen and heard around Europe on museums and galleries, but also wastelands and squats since 2002. KOELSE will collaborate with performance artists Meri Hietala ja Maija Kivi.
Meri Hietala is an multimedia artist currently based in Kouvola, Finland. She creates performances, site specific installations, happenings and sound art. Her artistic work can be also categorized as environmental and participatory art, she often collaborates in multimedia projects, sharing her sound and body based practice. Hietala has exhibited in solo and group shows and created public installations, sound art and performance art actions in Europe and Australia since 2007.
Maija Kivi: “As a visual artist I like to combine different materials and techniques to fuel the creative process. Drawing and painting are the backbone of my work, the place where my stories and characters come from. The alluring glittery pop aesthetics are reminiscent of the nostalgic world of childhood that distorts like a mirage in the looking glass when you try to reach it. My characters have escaped into a dreamland of fantasy, forever writhing in agony and ecstasy of innocence lost, absolutely alive.”
23:00 Baila et Bordello: “Always TBA” (Jenna Jauhiainen x Mari Saraheimo x Pink-187)
Kesto / duration 60 min
Baila et Bordello on alus, joka vierailee jok'ikisessä satamassa jakamassa seksipositiviisuuden ilosanomaa. Se on unelma, utopia ja absurdistinen performanssi, mutta myös todellinen viisivuotissuunnitelma, joka lähestyy loppuaan. Aina valmiina julistettavaksi, kauniit ja rohkeat.
Jenna Jauhiainen on urbaani legenda ja Suomen suurikokoisin kissa.
Mari Saraheimo on kielitieteellis-taiteellinen ajan ja todellisuuden rakenteiden tutkija, uupunut puoskari, haaveammattinaan Ridge Forrester.
Pink-187 on vain kummitteleva aave koneessa.
IN ENGLISH
Baila et Bordello is a vessel that visits every harbour, spreading the joy of sex positivity. It is a dream, an utopia and an absurdist performance, but also a real five-year plan approaching its end. Always to be announced, the bold and the beautiful.
Jenna Jauhiainen is an urban legend and the largest cat of Finland.
Mari Saraheimo is a linguistic-artistic researcher of the structures of time and reality, a burnt-out charlatan whose dream job is Ridge Forrester.
Pink-187 is just ghosting around in the machine.
00:00 PÄIVÄ 1. LOPPUU…SUNNUNTAI ALKAA 12:30! / END OF DAY 1… SUNDAY STARTS AT 12:30!
Päivä 2. / Day 2.
Sunnuntai / Sunday 29.10.2022 PART 3.
(12:30 - 20:00)
Tapahtumapaikka / Location: Maunula-talo, Metsäpurontie 4, 00640 Helsinki
Esteetön pyörätuoleille, induktiosilmukka, avustaja- ja kuulokoirille / Accessible for wheelchairs, induction loop, guide and hearing dogs welcomed
12.30 Kona kertoo hauskoja vitsejä + DJ / Kona tells funny jokes + DJ
Kodinkoneosaston hyllyttäjä ja muusikko Kona kertoo hauskoja vitsejä. Deejii soittaa ja tarjoillaan kahvia. Luvassa ehkä tietovisa.
IN ENGLISH
Home appliance shelver and musician Kona tells funny jokes in Finnish. We can try to translate them if needed. DJ will also play. Coffee and waking up. There might be a quiz.
12:55 Sunnuntain puhe / Sunday speech
13:00 Mikko Laaksonen: “Karuselli“(2015) -elokuva / Mikko Laaksonen: “Carousel” -feature film
Kesto / duration 55 min
Kieli / Language: Finnish (with English subtitles)
Kielletty alle 16-vuotiailta / Rated 16
[SEE BELOW FOR ENGLISH INTRODUCTION]
Karuselli
Ohjaus ja käsikirjoitus: Mikko Laaksonen
Leikkaus: Ilkka Pitkänen
Musiikki: Julius Valve
Mikko Laaksosen ohjaama, kuvaama ja käsikirjoittama Karuselli-elokuva on koillis-Helsinkiin sijoittuva dokumentinomainen “syrjäytymishupailu”, tai musta komedia. Indie-fiktioelokuvassa seurataan keski-ikäistyvien miesten alkoholinhuuruista helsinkiläistä lähiöelämää. Kokonaan digitaali-valokuvakameralla kuvattu elokuva dokumentoi hyvinvointivaltion kääntöpuolta, jossa uhrit ovat syyllisiä ja päinvastoin.
Valtiotieteiden maisteri Mikko Piispa kirjoitti ajatuksia Karuselli -elokuvasta vuonna 2015:
“Suomea pidetään yhä hyvinvointivaltiona. Suomesta puhutaan maana, jossa onnistuminen on itsestä kiinni ja kaikilla on tasavertaiset mahdollisuudet elää hyvä elämä. Todellisuuden Suomessa eriarvoisuus kuitenkin lisääntyy.
Pääkaupunkiseutu ja Helsinki ovat eräänlainen eriarvoistumisen mikrokosmos. Tietyillä alueilla asuvat suomalaiset eliitit, niin taloudelliset, poliittiset kuin kulttuuriset. Ja sitten niillä toisilla alueilla, jotka ovat niin lähellä mutta niin kaukana, asuu suuri osa Suomen heikko-osaisimmista. Alueiden suhteellisesta läheisyydestä huolimatta hyväosaiset ja huono-osaiset eivät välttämättä koskaan kohtaa: välissä on metro- tai lähijunamatka, mutta ennen kaikkea kulttuurinen muuri. Keskiluokka ei mielellään käy lähiöissä.
1960- ja 1970-luvuilla Suomi teollistui ja kaupungistui vauhdilla. Kaupunkien laitamille nousi 20 vuodessa yli puoli miljoonaa asuntoa betonilähiöihin. Niitä muutti asuttamaan varsinkin maaseudulta teollisuuden pariin siirtynyttä työvoimaa. Kun 1990-luvun laman myötä Suomesta katosi valtavat määrät teollisuuden työpaikkoja, jotka eivät koskaan ole palanneet, on se tarkoittanut työttömyyden ja sitä kautta muiden sosiaalisten ongelmien keskittymistä ja kasautumista tiettyihin lähiöihin. Muun muassa työttömyys, alhainen koulutustaso, turvattomuus, alkoholiongelmat ja asuinalueen huono maine ovat yhteydessä toisiinsa. Lähiöt myös rakennettiin monin tavoin sosiaalisesti kestämättömästi. Onkin todettu, että emme vieläkään tiedä ja näe kaikessa laajuudessaan niitä ongelmia, joita lähiöiden huono suunnittelu aiheutti niissä syntyneille ja kasvaneille sukupolville.
Lähiöiden ja eriarvoistumisen monenlaiset ongelmat tulevat väistämättä mieleen, kun katselee Helsingin Pihlajamäkeen sijoittuvaa Karusellia. Missä on vika, jos onni elämässä on vain pieniä välähdyksiä, kuten hyvät naurut aurinkoisena iltapäivänä kun kaveri lentää pyörän selästä naamalleen? Tai nousukännin hurma kun uusi kotiviinisatsi on valmistunut? Onko vika yhteiskunnassa, yhteisössä vai yksilössä? Karusellissa elämä ei ole ruusuilla tanssimista. Olosuhteet näyttäytyvät karuina, mutta eivät päähahmot myöskään pelkkiä sympatiapisteitä kerää. Uhrit ovat syyllisiä, ja päinvastoin.
Siitä katsoja voi joka tapauksessa olla varma, että 2000-luvun Suomi ei ole vain mukavaa keskiluokkaista keskikaupunkielämää. Paljon lyödään ja hakataan, surutta myös naisia, ja lapsetkin ovat ajoittain uhan alla. Ennen kaikkea kuitenkin ryypätään ja kohelletaan. Koffin pieniä punaisia paholaisia kuluu, välillä myös kotiviiniä, viinaa ja toki vähän muutakin. Aurinko paistaa, mutta heijastuspintana on jatkuva harmaus. Kuolemakin on ajoittain läsnä. Kun “yhteiskunta” näyttää olevan jossain toisaalla, tai ainakin se on kääntänyt selkänsä, korostuu ystävien ja keskinäisen solidaarisuuden merkitys. Tovereillakin on silti kahdet kasvot: he ovat välttämättömiä hyvässä, mutta välillä myös väistämättömiä pahassa.
Karusellia katsoessa huomaa toivovansa useammassa kohtaa, että toivottavasti ainakin tämä kohtaus on näyteltyä tai jossain määrin käsikirjoitettua. Ei kai kenenkään elämä ihan tällaista ole, eihän? Ei kai tuota tehty oikeasti? Lopulta sillä, ovatko kohtaukset “totta” vai ei, ei ole juurikaan väliä: tärkeintä on se, että kaikki tämä on potentiaalisesti todellista. Jotain vastaavaa tapahtuu juuri tälläkin hetkellä, jossain suhteellisen lähellä.
Pohjimmiltaan elämä tuntuu pyörivän jatkuvaa kehää. Karuselli onkin eräänlaista neorealismia, se on elokuva jossa ei tapahdu juuri mitään. Samalla se on hyvinvointivaltion kääntöpuolen dokumentaatio, elokuva joka näyttää sen Suomen, josta muu Suomi ei tiedä tai ei halua tietää.”
IN ENGLISH
Carousel
Directed and Written by Mikko Laaksonen
Edited by Ilkka Pitkänen
Music by Julius Valve
Mikko Laaksonen’s Carousel is set in Pihlajamäki, northeast suburb of Helsinki. The fictional and scripited film takes influence from documentary film narratives. The film could be described as a "side-lining-comedy”, or a dark comedy, that follows around binge drinking suburbanites who are getting closer to middle-age. The fiction was shot and sounds recorded entirely with a digital photo camera. The film brings into lights a darker side of a so-called welfare state where the victims are guilty, and vise versa.
Mikko Piispa, Master of Social Sciences, wrote thoughts about the Carousel -film in 2015:
"People say that Finland is still a welfare state, a country where “success is up to you, and where everybody has equal footing to live a good life”. In reality, inequality is growing in Finland.
You could call the metropolitan area, Helsinki and its nearby towns, a sort of a microcosm of inequality. The Finnish cultural, economic and political elites live in their own residential areas. The working class and the unemployed have their own areas, and they actually live relatively close to the elites - but far enough. These groups of people never meet. The poorer areas are separated from the elitist areas by a metro, or a commuter train ride, but above all there is set what one could call a “cultural wall”. The middle class does not like to go to the suburbs.
In the 1960s and 1970s, Finland industrialised and urbanised rapidly. In 20 years, more than half a million apartments in concrete suburbs were built on the outskirts of cities. The labor force that came to work in the industries of the Helsinki metropolitan area moved to the suburbs from the Finnish countryside. The Finnish recession of the 1990s caused huge numbers of industrial jobs to disappear, and which never returned. This meant that the concentration and accumulation of unemployment and other social problems went to certain neighbourhoods. Among other things, unemployment, low education level, insecurity, alcohol problems, and the bad reputation of the poorer residential areas are connected to each other. The suburbs were also built in many ways in a socially unsustainable way, we still do not know, or see the full extent of the problems that hasty planning of suburbs caused to the poor generations born and raised in them.
The various problems of suburbs and inequality inevitably come to mind when watching the film set in the Pihlajamäki suburb of Helsinki. For a suburbian resident, there is nothing wrong finding happiness in life’s small things, such as having a good laugh on a sunny afternoon when a guy flies off the back of a bike and onto his face, or the charm of a brand new batch of home wine set. Life on the carousel is not a bed of roses. The circumstances appear barren, but the main characters are not collecting any sympathy points either. The victims are guilty, and vice versa. Do we blame the society, the community or the individual?
In any case, after watching the film the viewer can be sure that Finland of the 21st century is not limited to the “comfortable middle-class city life”. Beatings and violence are everyday happenings, sometimes inflicted also on women and children. People drink to soothe themselves. Cheap beer is consumed, sometimes home wine, liquor and all sorts of other substances. The sun is shining, but on the reflective surfaces of the suburb shines back a constant, dull greyness. Even death is present from time to time. When the so-called society seems to be located somewhere else, or at least it has turned its back on the suburbs, the importance of friends and mutual solidarity is emphasised. Comrades have two faces: they are great to have around during good times, but they are also unavoidable in bad times.
Watching Carousel you get immersed to the world and hope and pray that at least some of the scenes would be acted or scripted. I guess nobody's life is like this, right? That didn’t actually happen, did it? That really wasn't done, was it? In the end, whether the scenes are "real" or not doesn't really matter. What matters is that all of this is potentially real. Something similar is happening right now, somewhere relatively close.
In the film, life seems to spin in a continuous circle. The Carousel is set in a kind of neorealism, a film where almost nothing happens. At the same time, it is a documentation of the flip side of the welfare state narrative. A film that shows the Finland that the rest of Finland doesn't know, or doesn't want to know about.”
14:00 Kasperi Laine
Kesto / duration 40 min
Taiteilija Kasperi Laine yhdistelee esityksessään spoken word -sanataidettaan ja modulaarisynteesiä.
Kasperi Laine tunnetaan Suomessa laajalti hiphop-projektistaan Laineen Kasperi, teatteri- ja tanssiäänisuunnitelusta sekä äänitaidetta ja kokeellista konemusiikkia yhdistelevästä Skraidu projektistaan. Laine on myös yksi helsinkiläisen vaihtoehtomusiikkia julkaisevan WindowFactory levy-yhtiön perustajäsenistä.
IN ENGLISH
In his performance artist Kasperi Laine combines Finnish spoken word and modular synthesis.
Kasperi Laine is well-known from his Finnish hiphop-project Laineen Kasperi, his work in sound design for theatre and dance contexts, and from his experimental electronica and sound art project Skraidu. Laine is also one of the forming members of helsinki-based alternative music label WindowFactory.
15:00 Kanadan Dingo
Kesto / duration 30 min
Kanadan Dingo on Teddy Rileyn ja Pärvo Artin duo, joka soittaa improvisatorista dronesta, doomista ja noisesta ammentavaa räimettä. Yhtyeen "musiikin" keskeisiä rakennuspalikoita ovat hinnat alkaen -syntetisaattorit, pitkät suhisevat efektiketjut, hädin tuskin hallittu kaaos, jyrisevät alataajuudet sekä satunnaisesti ihmisääni. Kanadan Dingo soittaa Nerojen hautajaisissa ensimmäisen keikkansa ja se tulee olemaan kovaääninen.
IN ENGLISH
Kanadan Dingo is a duo between Teddy Riley and Pärvo Art. The band plays improvisatory drone, doom and noise influenced banging “music” which consists of cheap synths, long and hissy effect chains, barely handled chaos, rumbling low frequencies and random human voices. Kanadan Dingo will play their first gig at the festival and it will be extremely loud.
16:00 VIDEONÄYTÖS II / VIDEO SCREENING II: “IDENTITY”
Kokonaiskesto / overall duration: 45:59 min
Joonas Jokiranta: Contemporary Art Statement Analysis (2016)
Kesto / duration 9:08 min
Kollaasinomainen aikaa, maailmaa, ihmisyyttä ja nykytaiteen olemusta läpileikkaava videoteos.
Joonas Jokiranta (s. 1980 in Köyliö) luo visuaalista runoutta, fyysisiä esseitä ja absurdeja, mutta totuudenomaisia julkilausumia, jotka pureutuvat menneisyyteen, nykypäivään, dystopiaan ja unohdettuihin utopioihin. Jokiranta intertekstualisoi materiaaleja ei-poliittisesti ja poliittisesti. Hän ajattelee työskentelynsä performanssien jäljiksi ja olemisen tahroiksi, jotka hän päästää merelle kuin pullopostin. Jokiranta tarjoaa yleisölle videon, äänen, maalausten, objektien ja eri materiaalien avulla tavan liittyä hengelliselle, ja silti pinnalliselle, matkalle jälkiteollisen yhteiskunnan dekandenssiin. Jokirannan videon lisäksi maalauksia ja piirustuksia on myös esillä Maunula-talon Nerojen hautajaisten näyttelyssä 18.10.2022 - 6.11.2022.
IN ENGLISH
Video art collage about the essence of contemporary art, humanity and the world.
Joonas Jokiranta (born in 1980 in Köyliö, Finland) creates visual poetry, physical essays and absurd yet truthful statements which explore the past, the present, the dystopia and the forgotten utopias. Non-politically and politically, he intertextualizes everything. Jokiranta considers his work as traces of performance and stains of existence which, like messages in a bottle, he releases out to sea. Using video, sound, paint, objects, various materials and his own body, he offers the audience a chance to join the spiritual yet shallow journey through decadence in the post-industrial society.
Azar Saiyar: Mun koti / My home (2022)
Kesto / duration 12:02 min
"Ampiainen pisti mua sormeen. Se tapahtui eilen päiväkodin pihalla – vaikka mä en oo enää päiväkodissa.” Katkonaiset muistot lapsuudesta ja aikuisuudesta sekoittuvat toisiinsa lauluna, jota tuntemattomaksi jäävä kertoja tapailee. 1960-luvun televisio-ohjelmassa lapset opettelevat uutta leikkiä. Joku odottaa koulun käytävässä pääsyä takaisin luokkahuoneeseen. Kaikki on valmista. Kaikki on sovittu ennalta.“
Mun koti / My home nähtiin aiemmin tänä vuonna Berliinin kansainvälisillä Berlinale -elokuvafestivaaleilla. Saiyar palkittiin myös vuoden 2022 AVEK-palkinnon luovasta työstään audiovisuaalisen taiteen parissa. Azar Saiyarin teoksia on esitetty kansainvälisillä elokuva- ja mediataidefestivaaleilla, gallerioissa, museoissa ja televisiossa.
Azar Saiyar (s.1979) on helsinkiläinen elokuvantekijä ja mediataiteilija. Hän käyttää usein teoksissaan arkistomateriaaleja – kollektiivisen muistin kuvia. Saiyar suuntaa katseen kohti katsomista, muistamista ja tarinoiden kerrontaa.
IN ENGLISH
"A bee stung me on my finger. It happened yesterday in the yard of a kindergarten, even though I am not in kindergarten anymore.” Fragmented memories of childhood and adulthood blend together in a song that an unknown narrator is humming. In a sixties TV show children are learning a new game. Someone is waiting in the hallway for a permission to re-enter the classroom. Everything is set. Everything is nailed.“
Mun koti / My home was seen earlier this year at the Berlin International Film Festival Berlinale. Saiyar was awarded this year with the Finnish AVEK-prize for astounding creative work in audiovisual media. Her films have been screened at international film and media art festivals, galleries, exhibitions, museums and broadcast on television.
Azar Saiyar (born 1979) is a Helsinki-based filmmaker and visual artist. She often uses archive materials and plays with images and words of collective memory to look towards ways of looking, remembering and storytelling.
Marja Viitahuhta: Nieguid Duovdagat (Dreamscapes) (2019)
Kesto / duration 4:47 min
Nieguid Duovdagat on kokeellinen, minimalistinen ja hypnoottinen musiikkivideo. Ánnámáretin joiku, Ilkka Heinosen jouhikko ja Turkka Inkilän elektroninen musiikki yhdistyvät Marja Viitahuhdan luomaan efektoituun kuvaan talvisesta maisemasta. Videolla saamenmaan luonto muuntuu abstrakteiksi muodoiksi, joissa ajoittain voi nähdä yhtäläisyyksiä kirjailtuihin tai kaiverrettuihin käsitöihin. Video purkaa musiikkivideoihin liitettyjä oletuksia omalla kokeellisella kielellään: siinä ei esimerkiksi näytetä tunnistettavia ihmishahmoja eivätkä muusikot esiinny videolla. Digitaalisesti toteutettu efektointi heijastelee elektronisen musiikin elementtejä ja luontokuvasto juurruttaa joiun siihen ympäristöön, jossa saamelaiskulttuuri elää. Näin videossa matkataan yhtäältä todellisen ja toisaalta kuvitteellisten maailmojen välillä.
Marja Viitahuhta on Helsingissä asuva ja työskentelevä Pohjois-suomalainen kuvataiteilija ja elokuvantekijä. Hänen työnsä käsittää elokuvia, performansseja, installaatioita, valokuvausta ja kollaasia. Viitahuhta on performanssitaiteen kanditaatti Turun Ammattikorkeakoulun Taideakatemiasta ja Taideyliopiston Kuvataideakatemian Taiteen maisteri. Hänet on palkittu Cannesissa (Cinéfondation) sekä Stuttgartern Filmwinter, Mediawave ja L’Alternativa elokuvafestivaaleilla. Hänen töitään on esillä kansainvälisesti elokuvafestivaaleilla, gallerioissa ja museoissa, kuten Manhattanin nykytaiteen keskus MoMassa sekä Kiasmassa Helsingissä.
IN ENGLISH
Nieguid Duovdagat is an experimental, minimalist and hypnotic music video. Ánnámáret's yoik, Ilkka Heinonen's jouhikko (finnish bowed lyre) and Turkka Inkilä's electronic music combine with the effected image of the winter landscape created by Marja Viitahuhta. In the video, the nature and landscapes of Sápmi, the Sámi homeland, is transformed into abstract forms, where from time to time one can see similarities to embroidered or engraved crafts. The video deconstructs the assumptions associated with music videos in its own experimental language: for example, it does not show recognizable human figures and the musicians do not appear in the video. The digitally implemented effect reflects the elements of electronic music and the nature catalog takes root in the environment in which indigenous sámi culture lives. In this way, the video travels between the real worlds on the one hand and the imaginary worlds on the other.
Marja Viitahuhta is a visual artist and filmmaker originating from northern Finland, settled in Helsinki. Her works range from films, performances and installations to photography and collage. She holds a BA degree in performance art from the Turku Polytechnic Arts Academy and an MFA degree from the Finnish Academy of Fine Arts. She has been awarded internationally at Cannes (Cinéfondation), Stuttgarter Filmwinter, Mediawave and L’Alternativa film festivals. Her works have been screened and exhibited world-widely at film festivals, galleries and museums, including the Cannes Film Festival, MoMA and Kiasma Contemporary Museum of Art.
HYPERREAALIYAH: RIP SUOMI (2022)
Kesto / duration 20 min
“Suomi, sä oot kuollu mulle
Suomi, mä dellaan sut kartalta
Suomi, sä oot Ruotsi
sä oot Venäjä
sä oot USA
Suomi, sä oot kuollu mulle
Suomi, sua ei koskaan ollutkaan”
HYPERREAALIYAH perustettiin vuonna 2014 prosessissa, johon vaikuttivat Jean Baudrillardin kirjoitukset, tuon hetken vaihtokurssissa yhden BTC:n arvosta happoa, sekä kourallinen ihmisiä. Siitä lähtien HYPERREAALIYAH on ollut olemassa taiteilijan simulaationa. Kollektiivisen työn tuloksena tehdyt teokset syntyvät projekteissa, joita varten muodostetaan aina uusi tiimi.
Nimi HYPERREAALIYAH koostuu kahdesta osasta; (1) hypertodellinen, joka tarkoittaa todellista todellisempaa, ja (2) aaliyah, joka on juutalainen termi paluulle pyhään maahan. Näin ollen HYPERREAALIYAH edustaa todellista todellisempaa paluuta merkitykseen. Lähtökohtana on, että koska hypertodellisuudesta on tullut arkipäiväinen ilmiö, olemme kaikki diasporassa merkityksestä.
IN ENGLISH
”Finland, you are dead to me
Finland, I will delete you from the map
Finland, you are Sweden
you are Russia
you are USA
Finland, you are dead to me
Finland, you never existed”
HYPERREAALIYAH was founded in 2014 through a process that involved the writings of Jean Baudrillard, one BTC worth of acid in the day's exchange rate, and a handful of people. Since then, HYPERREAALIYAH has existed as a simulation of an artist. Creation of the works is always a collective endeavour realized through projects for each of which a new team is formed.
The name HYPERREAALIYAH comprises two parts; (1) hyperreal, which translates to more real than real, and (2) aaliyah, which is a Judaic concept meaning a return to the holy land. Thus, HYPERREAALIYAH is a more real than real return to the holy lands of, in this case, meaning. As hyperreality has become an everyday phenomenon, we are all in diaspora from meaning.
17:00 Puurunen, Pöysti & Eteläpää: “Dead Poets” (yleisölle jaetaan 3D-lasit visuaaleja varten / guests are given 3D-glasses for visuals)
Kesto / duration 40 miin
Dead Poets (Puurunen, Pöysti & Eteläpää) on epämääräiseen improvisaatioon perustuva musiikillinen performanssi, jossa kohtaavat Risto “CW01” Puurusen (Cleaning Women) itsetehdyillä sellolla ja bassolla soitettu kokeellinen musiikki, Juho “Poesiloe” Pöystin hajanainen lyyrinen tulkinta sekä Sami Eteläpään metalliromuilla tuotettu rytmiikka ja kilahdukset. Esitys on suoraa jatkumoa trion aikaisemmalle yhteistyölle venäläis-suomalaisen The Execution of Music -yhtyeen parissa sekä Kinobox Obscura -taiteilijaryhmän performansseille Yhdysvalloissa, Meksikossa, Venäjällä sekä Baltian maissa. Trion rouhean esiintymisen tukena toimivat anaglyfiset puna-viher-lasein katsottavat stereoskooppiset visuaalit – ovathan Puurunen & Pöysti myös maailman ensimmäisten 3D- camera obscura -taideteosten takana. Esityksessä kuullaan “kuolleita runoja ja laululyriikkaa” Juho Pöystin jo edesmenneiltä yhtyeiltä (mm. Adoral, La Roda) ja Risto Puurusen sävellyksiä. Suurin osa improvisoidusta konsertista perustuu kuitenkin trion aikaisempaan yhteistyöhön The Execution of Music -yhtyeessä.
IN ENGLISH
Dead poets (Puurunen, Pöysti & Eteläpää) is a musical performance based on improvisation where Risto “CW01” Puurunen’s (of Cleaning Women fame) self-made cello and bass guitar meet Juho “Poesiloe” Pöysti’s experimental yet tradional lyrics with Sami Eteläpää’s rhythmics on metal junk and chinks. The collaboration is a direct continuation to their earlier work with their band The Execution of Music and the artist group Kinobox Obscura with whom they’ve toured previously in USA, Mexico, Russia and the Baltics. The trio’s rough performing is accompanied by anaglyphic 3D visuals watched with red and green stereoscopic glasses that are provided at the venue – Puurunen & Pöysti are also the inventors behind the first 3D camera obscuras in the world. In the performance we hear “dead poems and vocals” from Juho Pöysti’s defunct bands (eg. Adoral, La Roda) and Risto Puurunen’s solo compositions. Major part of the improvised concert is based on the trio’s previous collaboration in The Execution of Music -band.
18:00 Asta Hyvärinen & Iida-Vilhelmiina Sinivalo: “Konetiloja /Machine Moods”
Kesto / duration 40 miin
Asta Hyvärinen (lyömäsoittimet) ja Iida-Vilhelmiina Sinivalo (sello) esittävät Hyvärisen elektro-akustisia sävellyksiä esityksessä Konetiloja. Luvassa on myös improvisaatiota. Sävellystyyliään Hyvärinen on luonnehtinut surrealistis-kubistiseksi, ja valtaosa hänen 2000-luvulla syntyneistä teoksista ovat eräänlaisia poikkileikkauksia, kuvia hajoavasta maailmasta.
Asta Hyvärinen (s.1963) on suomalainen säveltäjä. Hän on opiskellut sävellystä Suomessa ja ulkomailla muun muassa Jukka Tiensuun, Helmut Lachenmannin ja Brian Ferneyhough`n johdolla. Hyvärisen teosluettelo sisältää pitkälti yli 120 teosta edustaen kaikkia kategorioita (vokaali-, soolosoitin- ja kamarimusiikkiteoksia, konserttoja ja orkesteriteoksia, näyttämö- ja elektro-akustisia teoksia, tietokone- ja fuusiomusiikkia), joita on esitetty sekä radioitu Euroopassa, Amerikoissa, Aasiassa ja Kanadassa. Hyvärisen teoksia on esitetty muun muassa seuraavilla festivaaleilla: d(X)e Festival, Vertixe Sonora, Núcleo Música Nova, Festival Afekt, Forum Neue Musik, Biennale Cologne, ProvinzLärm Festival, Ung Nordisk Musik, Asian Music Week, Pyhäjärven Täydenkuun Tanssit, Turun musiikkijuhlat, Viitasaaren Musiikin Aika, Alicanten nykymusiikkijuhlat, MANCA-festivaali, Darmstad, Pohjoismaiset Musiikkipäivät, Musica nova Helsinki, Tampere Biennale, Bergstadtsommers Festival ja Neue Musik im Ostseeraum.
Asta Hyvärisen sävellystyötä tukee Suomen kulttuurirahasto.
IN ENGLISH
Asta Hyvärinen (percussion) and Iida-Vilhelmiina Sinivalo (cello) will perform Hyvärinen's electro-acoustic compositions in Machine Moods. There also will be improvisation. Hyvärinen has characterized her compositional style as surrealist-cubist, and the vast majority of his works created in the 21st century are a kind of cross-sections, images of a disintegrating world.
Asta Hyvärinen (born 1963) is a Finnish composer. She has studied composition in Finland and abroad under, among others, Jukka Tiensuu, Helmut Lachenmann and Brian Ferneyhough. Hyvärinen's list of works includes more than 120 works representing all categories (vocal, solo instrument and chamber music works, concert and orchestral works, stage and electro-acoustic works, computer and fusion music), which have been performed and radioed in Europe, the Americas, Asia and Canada.
Hyvärinen's works have been presented at the following festivals, among others: d(X)e Festival, Vertixe Sonora, Núcleo Música Nova, Festival Afekt, Forum Neue Musik, Biennale Cologne, ProvinzLärm Festival, Ung Nordisk Musik, Asian Music Week, Pyhäjärvi Täydenkuun Tanssit, Turku Music Festival , Viitasaari Musiikin Aika, Alicante contemporary music festival, MANCA festival, Darmstad, Nordic Music Days, Musica nova Helsinki, Tampere Biennale, Bergstadtsommers Festival and Neue Musik im Ostseeraum.
Asta Hyvärinen’s work is supported by the Finnish Cultural Foundation.
19:00 Speech Karaoke / Puhekaraoke
Kesto / duration 60 min
Haluaisitko esittää Jari Isometsän doping-kohu selityksen Ylellä, tai Charlie Chaplinin Diktaattori-elokuvan loppumonologin? Entäs Kimi Räikkösen Formula 1 -puheen, Greta Thunbergin “I want you to panic” puheen Davoksessa tai drag-queen Silvia Riveran transoikeuksia puolustavan puheen New Yorkin Gay Pride -mielenosoituksesta vuodelta 1973?
Speech Karaokessa eli puhekaraokeessa karaokelistalta valitaan laulun sijaan puhe! Puhe luetaan puhujanpöntöstä karaokevideolta tekstin värjääntyessä karaoken tapaan, joka noudattelee puheen alkuperäistä rytmiä. Puheita löytyy urheilusta politiikkaan, viihteestä elokuvamonologeihin, kommenteihin ja tulisiin manifesteihin. Speech Karaoke järjestelmästä valitaan puhe lyhyiden puhekuvausten perusteella. Listoilta löytyy yli 700 kappaletta puheita 15 eri kielellä pääosin englanniksi ja suomeksi. Tapahtumassa ei ole osallistumispakkoa, puheita voi myös vaan kuunnella, katsella karaokevideoista ja fiilistellä mukana. Karaokejuontajana toimii Julius Valve.
Speech Karaoke on yksitoista vuotta toiminut osallistava happening ja taideprojekti, joka on vieraillut kansainvälisesti tapahtumissa ja festivaaleilla, kuten Oberhausen Film Festival ja Rotterdam Film Festival. Projektissa vaikuttaa aktiivisesti monitaiteilijat Jenna Jauhiainen, Oliver Kalleinen, Velda Parkkinen, Pilvari Pirtola ja Julius Valve. Projektia on tukenut muun muassa Suomen Kulttuurirahasto, Koneen säätiö ja Suomen Elokuvasäätiö.
IN ENGLISH
Would like to do Charlie Chaplin’s final monologue from the film Dictator? What about Greta Thunberg’s “I want you to panic” from the Davos summit, or SIlvia Rivere’s trans rights speech from 1973 Gay Pride -rally in New York?
In Speech Karaoke, you choose a speech instead of a song! The Speech Karaoke booklet has speeches from sports to politics, film and entertainment, commentaries and fiery manifestos. The booklet contains over 700 hundred speeches in 15 different languages, with the majority in English and Finnish. The speaker chooses a speech and gives the speech from a podium, the text colors up in the karaoke video with the original rhythm of the speech. Participation is not mandatory, you can also vibe, listen and watch karaoke videos while others speak. The event is hosted by Julius Valve.
Speech Karaoke is participatory art project that been active for 11 years, and visited events and festivals internationally such as Oberhausen Film Festival in Germany and Rotterdam Film Festival in the Netherlands. The project includes a crew of multidisciplinary artists such as Jenna Jauhiainen, Oliver Kalleinen, Velda Parkkinen, Pilvari Pirtola and Julius Valve. The projected has been supported by Finnish Culture Foundation, Kone Foundation and Finnish Film Foundation.
20:00 FESTIVAALI LOPPUU / THE FESTIVAL ENDS
Järjestäjät / organisers
Festivaalikuraattori ja kulttuurituottaja, Julius Valve, Oksasenkatu 11-yhdistys, valve.julius@gmail.com
Kulttuurituottaja Meeri Ventomäki, Maunula-talo, meeri.ventomaki@hel.fi puh. 09 3102 2233, 040 508 6022
Nerojen hautajaiset jatkaa vuonna 2019 järjestettyä Nerojen päivä & Normien yö -festivaalia, joka järjestettiin Oksasenkatu 11 -galleriassa ja Studio Là-Bas -tiloissa Kaapelitehtaalla. Festivaalia järjestää Oksasenkatu 11 -yhdistys.
Logo: Mikko Lepistö, Julistegrafiikko: Mikko Viljakainen, Tiedottajat; Julius Valve, valve.julius@gmail.com, Aydin Saiyar, aydin.saiyar@gmail.com
Nerojen hautajaiset -festivaalia on tukenut Oscar Öfluns Stiftelse (Oscar Öflundin säätiö) ja Helsingin kaupunki sekä kuratointityössä Taiteen edistämiskeskus. Oksasenkatu 11 -galleriaa tukee Suomen kulttuurirahasto.
IN ENGLISH
Festival curator and cultural producer, Oksasenkatu 11 -association, valve.julius@gmail.com
Meeri Ventomäki, Cultural producer, Maunula-talo, meeri.ventomaki@hel.fi phone 09 3102 2233, 040 508 6022
Abdication of the Geniuses -festival continues the legacy of Nerojen päivä & Normien yö (The Day of the Geniuses & The Norms of the Night) -festival held in 2019 at Okssasenkatu 11 -gallery and Studio Là-Bas space at Cable Factroy. The festival is organised by Oksasenkatu 11 -association.
Logo: Mikko Lepistö, Graphics: Mikko Viljakainen, Press; Julius Valve, valve.julius@gmail.com, Aydin Saiyar, aydin.saiyar@gmail.com
Abdication of the Geniuses -festival is supported by Oscar Öflunds Stiftelse (Oscar Öflund Foundation) and City of Helsinki. Arts Promotion Center Finland has funded the curatorial work. Oksasenkatu 11 -gallery is supported by Finnish Cultural Foundation.